HELP WANTED

Van de regen in de drup is zacht uitgedrukt. Het is eerder een niet te stoppen tropische bui waarin -we noemen hem Kees- terecht is gekomen. Kees heeft een belastingschuld en 1 andere, grote schuldeiser. Door struisvogelgedrag kan Kees hier zelf niet meer uit komen, en via de gemeente heeft hij schuldsanering aangevraagd. Ik had het graag voor Kees geregeld, maar we besloten dat geldzaken en persoonlijke banden kunnen beter gescheiden blijven.

De gemeente heeft vervolgens een 3e commerciële partij ingeschakeld om de schuldsanering uit te voeren. Een volledige papierwinkel moet aangeleverd worden, en er moet een nieuwe rekening geopend worden die zij gaan beheren, en waar vandaan alle rekeningen betaald moeten gaan worden. Kees moet dit allemaal zelf regelen. Verbazingwekkend, want iemand die het tot de schuldsanering heeft geschopt is administratief gezien meestal niet de sterkste. Maar Kees doet het tegen mijn verwachting in fantastisch en heeft alle documenten binnen 2 weken rond en aangeleverd. Een ontvangstbevestiging doen ze niet aan, en ook een statusupdate blijft uit.

Kees heeft in de tussentijd wel zijn aflossingen gereserveerd, en betaalt alle facturen die binnenkomen op tijd. Het lijkt er bijna op dat hij op deze manier de schuldsanering niet eens nodig heeft. Maar ja, het is al in gang gezet, hij heeft ervoor getekend en wacht af.

Uiteindelijk – schrik niet- na ruim 3 maanden is het zover. De rekening is geopend en alle schuldeisers en overige crediteuren zijn op de hoogte van de wijziging. Niet door de 3e partij, dit is te danken aan de vele mails en telefoontjes die Kees zelf heeft gepleegd. Vervolgens maakt hij al zijn geld over naar de nieuwe rekening. Beetje jammer dat de belastingdienst maling heeft aan deze trage gang van zaken. De eerste boete voor te laat betalen is uitgedeeld. Daar ga je dan met je goede gedrag. Kees heeft geen invloed op de snelheid van dit proces gehad, en nu is zijn schuld dus niet lager, maar hoger voordat hij begon! Dank je wel schuldsanering.

Slikken en weer doorgaan, want de 3e partij reageert niet op vragen gesteld in e-mails, is alleen telefonisch ‘bereikbaar’ tussen 9 en 10 (dat er niemand opneemt wordt er niet bij vermeld) en áls je dan contact met iemand krijgt is het keer op keer een ander persoon. Kees is een makkelijk persoon van zichzelf, en accepteert dat het is gegaan zoals het is gegaan, en wacht na 5 herinneringen nog altijd geduldig totdat zijn verzoek aan de schuldsanering wordt ingewilligd, voor de uitkering van € 60,- om zijn rijbewijs te verlengen.

Totdat de deurbel gaat. Essent, ‘ja meneer, over 2 dagen wordt het gas afgesloten i.v.m. een betalingsachterstand, en u ontvangt een boete van 300 euro voor te laat betalen’. Kees heeft nog nooit zijn Essent-rekeningen niet betaald! Hij zit in de schuldsanering vanwege de belastingdienst en 1 andere schuldeiser. En alle correspondentie die hij ontvangt over facturen heeft hij per direct opgestuurd naar de schuldsanering.

Wie draait op voor deze boete? En waarom reageert er niemand op het verzoek om €60 over te maken zodat zijn rijbewijs niet verloopt? Wie zorgt ervoor dat Essent het gas niet afsluit?

Het antwoord van de schuldsanering: ‘het is misschien ook beter als u overstapt naar de NUON’. Kees is verslagen. Hij weet het niet meer. Geen beheer over zijn eigen geld daar kon hij mee leven. Maar de onmacht die hij voelt nu er een potje van gemaakt wordt, en hem dat zijn duur verdiende centjes kost daar heeft hij even geen antwoord op. Ik ook niet eigenlijk. Alle tips zijn welkom.